Bochtentraining op de motor

Gepubliceerd op 12 mei 2023 om 12:29

Hoe moeilijk kan het zijn, bochten rijden met de motor?

Kwestie van aan het stuur draaien, toch?

Nooit over nagedacht tijdens de vele kilometers achterop, maar met gewoon aan het stuur draaien kom je er niet. Sterker nog: dan kan je zomaar de verkeerde kant op gaan #countersteering 

Gevoel voor motorrijden en een beetje lef maken het makkelijker, maar ook als je - zoals ik - geen natuurtalent bent is een goeie bocht rijden echt wel te leren.

Ik deed een bochtentraining toen ik zes maanden mijn rijbewijs had. Veel geleerd.

Weer alleen op weg

Vroeg in de ochtend vertrek ik naar Boxtel voor een dag bochtentraining.

Het heeft vannacht geregend, de wegen zijn nog nat en de lucht is bewolkt, maar het is gelukkig droog. Ik voel een gezonde spanning, niet de nervositeit van toen ik vorige maand in mijn eentje naar Arnhem moest rijden; dat is al winst!

De snelweg vind ik nog steeds wel spannend, maar ik moet wel die Merwede over, dus bij Meerkerk ga ik de A27 op.

Er zijn weinig vrachtwagens, en invoegen gaat prima. Eenmaal op die snelweg is er ook niets meer aan de hand. De spanning zit van tevoren gewoon tussen mijn oren: wat nu als er zo'n aaneengesloten karavaan vrachtwagens rijdt? Hoe kom ik daar dan tussen, op mijn motortje dat half zo hoog is als de cabine van die vrachtwagenchauffeur? Herken je dat?

In de praktijk komt dat zelden voor. "En anders heb je die motor niet voor niets hè", echoot de stem van mijn rijinstructeur in mijn hoofd, "gas erop en even doortrekken tot je vóór die vrachtwagens uitkomt."

Bochtentraining

Op het ontmoetingspunt in Boxtel is het even tanken, koffie, en kennismaken met instructeur Gerard en de twee andere cursisten: een snelwegrijder die voor het toeren bochtentechniek tekort komt; en een herintreder die onlangs weer een motor gekocht heeft en zijn vaardigheden wil opfrissen. En ik? Ik ben een groentje in de sport, en heb gewoon nog veel te leren.

We rijden naar de parkeerplaats van een nabijgelegen recreatieterrein voor wat basisoefeningen:

Kijken en duwen 

De theorie dat je die motor altijd trekkend moet houden om niet om te vallen wordt door Gerard keihard onderuit gehaald; met KIJKEN en DUWEN krijg je die motor waar je hem hebben wil! Met die techniek kun je zelfs stationair in eerste versnelling met maar één hand aan het stuur achtjes draaien. 

Na een uurtje trainen gaan we de weg op; op binnenwegen rijden we bochten op lage snelheid. 's Middags zullen we bochten op hoge(re) snelheid oefenen.

 

De 4 K's

Tijdens de lunch leren we over de 4 K's die essentieel zijn om goede bochten te rijden:

  1. Kijken
  2. Klaar zijn
  3. Kantelen
  4. Kracht opbouwen

Daarna rijden we een uur lang de snelwegen tussen Boxtel en Den Bosch op en af. Veel oefening baart kunst.

 

Leerzaam?

Ja, van een bochtentraining leer je veel. Met de theoretische onderbouwing snap je waar je op moet letten en kun je de bochten veel zekerder leren rijden.

Heb je dat dan tijdens je rijlessen niet geleerd? Natuurlijk wel, en ik had ook echt de beste instructeur ever, maar ik was tijdens de lessen te druk met leren multitasken.

Met een beetje rijervaring komt de rust om de theorie beter te laten indalen. Dan heeft een dag oefenen onder het toeziend oog van een instructeur veel meer effect. 

En dan meters maken!


***

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.