Beginner in de Franse Alpen
Op weg naar de Franse Alpen
Eind mei vertrekken we samen op de BMW 1250 GSA naar de Franse Alpen, voor vrijwilligerswerk tijdens de Alpe d'Huzes. Man is al 6 jaar deel van de hechte groep motorrijders die tijdens de Alpe d'Huzes de motorbegeleiding verzorgt.
Mijn Kawasaki zien we in Frankrijk weer; die gaat met een bevriende motard mee op transport; kan ik daar een aantal dagen motorrijden. Eens kijken hoe dat gaat, in de bergen rijden, met mijn rijbewijs net een half jaar op zak.
Spannend, en heel veel zin in!

Alle begin moeilijk?
Mijn Kawasaki staat boven in Alpe d'Huez. Om bij ons hotel aan de voet van de berg te komen, moet ik meteen 13 kilometer en 21 haarspeldbochten de diepte in!
Vanaf maandag gaat de omgeving vollopen met deelnemers en toeschouwers voor het evenement, maar nu op zondag is het gelukkig nog niet druk op de berg. Daar gaan we: gewapend met kennis uit YouTube-tutorials stap ik op, en achter Man aan neem ik de eerste bochten.
Alle YouTube-theorie ten spijt doe ik maar wat als we eenmaal naar beneden rijden😁 Ik zorg alleen dat ik vóór de bocht klaar ben met schakelen en vaart minderen. Verder vertrouw ik op mijn motor en op mijn voorrijder, en kennelijk kan ik meer dan ik dacht; het gaat verrassend goed!
Met "Hey, je hebt een lekke band!" worden we onderaan de berg begroet bij het Home of the Motards, de uitvalsbasis van de motorbegeleiders.
Mijn Kawasaki is de eerste die in de reparatietent van Mark onderhanden genomen wordt. "Als 'ie nou echt lek is, ik weet een motorzaak in Grenoble; pakken we de auto en halen we effe een bandje, hoor." Dat dus... dat voor elkaar in de bres springen💖
Col d'Ornon - 1380 m
Na mijn vuurdoop toeren we in de omgeving. Rondje Col d'Ornon, een heerlijk rustige start voor een beginner. Zo'n 650 hoogtemeters overbrug je naar de top op 1380 meter, over een stuk redelijk asfalt van tien kilometer, met een gemiddeld stijgingspercentage van ruim 6%. Ik ben meteen verkocht. Dat wordt emigreren!

Alpe d'Huez - 1860 m
Op mijn eerste rit naar beneden was er bijna geen verkeer. Wanneer we een paar dagen later de Alpe d'Huez omhoog rijden lijkt de halve wereld er aanwezig; er wordt door wandelaars en fietsers druk geoefend voor de Alpe d'Huzes over twee dagen.
Vrachtauto's voor de bevoorrading, campers op zoek naar een standplaats, auto's op weg naar de hoger gelegen hotels, iedereen moet over die ene weg naar boven. Dertien kilometer filerijden, best een dingetje voor een beginner!
Mijn Kawasaki Z650 bewijst zich als de perfecte beginnersmotor: hij trekt makkelijk, rijdt licht en draait soepel. Ik ben geen fan van Franse (binnen)wegen; het zijn vaak lappendekens van aan elkaar geknutseld asfalt, maar deze D211 is in heel redelijke staat, en goed te rijden.

Col du Galibier - 2560 m
's Middags toeren we over de D1091 naar de Col du Galibier, 45 kilometer verderop en met een hoogte van 2560m een klim van zo'n 1800 meter.
Na de Col du Lautaret gaat de D902 verder omhoog. De weg is schoon, eromheen ligt nog een flink pak sneeuw. Spectaculair uitzicht! Op de top stoppen we even. Verderop scharrelt een bergmarmot door de sneeuw.
De tunnel naar de andere kant is gesloten, daar ligt nog te veel sneeuw. We draaien om en storten ons langs dezelfde weg weer het dal in; mooie lange bochten, redelijk goed asfalt.. en donkere wolken in de verte!
We komen drijfnat beneden, waar de zon gewoon weer schijnt. De bui blijft boven de berg steken. Typisch Alpenweer: vier seizoenen in een dag.

Col de la Croix de Fer - 2067 m
Door het lieflijke dal van Allemond en over de Barrage du Verney rijd je naar de Col de la Croix de Fer, op 2067 m hoogte. Een traject van 28 kilometer, 1537 hoogtemeters en een gemiddelde stijfing van 5,5%. Fijn rijden voor een beginner!

Koersdag Alpe d'Huzes
Alpe d'Huzes: de grootschalige fondsenwervingsactie voor het KWF op de Alpe d'Huez, jaarlijks op de eerste donderdag van juni. In 2015 fietste onze jongste mee voor extra studiepunten tijdens zijn sportopleiding, en voor oma... Wij vonden dat heel stoer en gingen mee om voor de groep te koken en ze naar boven te juichen, en als we er dan toch waren konden we meteen wel wat vrijwilligerstaken oppakken. De saamhorigheid tijdens die week greep ons, en acht jaar later zijn we er nog steeds bij.
We verzamelen om 02.30 bij het Home of the Motards, voor een snel bakkie koffie. Man moet met zijn team omhoog om de fietsers die boven verblijven naar beneden te begeleiden voor de start om 04.30.
Op het startplein verzamelen zich 5000(!) deelnemers. Die hele mierenhoop wordt strak geregisseerd door onder anderen de groep van 100 motards, die de hele dag de berg op en neer rijdt. Het is stervensdonker, maar helder; het belooft een mooie dag te worden.


Col de Sarenne - 1999 m
Col de Sarenne: een route van 13 kilometer tussen Lac du Chambon en Alpe d'Huez. Op de koersdag is de berg aan de voorkant gesloten voor verkeer. Om op het finishplein te komen ga ik op mijn Kawasaki aan de achterkant van de berg naar boven: een klim van bijna 1000 hoogtemeters en een maximaal stijgingspercentage van 14%💪🏻
Heel eerlijk: het was best billenknijpen hier en daar, hoor. Het wegdek is Frans asfalt 2.0: gescheurde lappendeken bezaaid met grit en split, maar het is heerlijk stil aan die kant van de berg, en het landschap is fenomenaal! Hoe hoger je komt, hoe ruiger en indrukwekkender. Niet geschikt voor mensen met hoogtevrees :)
Beginner in de Alpen geslaagd
Op techniek is veel winst te behalen, en routine heb ik ook nog niet, maar mijn eerste dagen in de Alpen waren een succes. Ik ben compleet verkocht en al nieuwe plannen aan het maken om in de bergen te rijden. Andalusië in het najaar, volgend jaar over de Balkan.
Stay tuned ;)
***

Reactie plaatsen
Reacties