Voor het eerst in je eentje met de motor op weg
Vandaag rijd ik naar Arnhem voor de KNMV-cursus Risico herkennen. Ik vind dat nog verrassend spannend, voor het eerst in mijn eentje over onbekend terrein.
Net zeshonderd motorkilometers heb ik op de teller sinds het halen van mijn rijbewijs, lekker overzichtelijk hier in onze polder bij elkaar gereden op mijn brandweerrode Kawasaki Z650.

Op de snelweg rijd ik liever nog niet. Ik ga binnendoor, een rit van anderhalf uur. In mijn oor de vertrouwde stem van mijn Google-navigatievriendin.
Mijn telefoon zit op mijn stuur, maar in dit stadium van mijn (gebrek aan) ervaring heb ik genoeg aan mezelf en mijn machine; de route op het scherm volgen is nog iets te veel gevraagd😊
Met de auto heb ik half Europa alleen doorkruist. Nu op de motor voel ik me op alle fronten weer een beginneling.
Training risico herkennen
Ik maak kennis met instructeurs Marc en Laurens en met mijn 3 medecursisten. Bakje koffie en een uurtje theorie, dan gaan we de weg op; 2 cursisten per instructeur.
We rijden anderhalf uur rond en door Arnhem. Laurens geeft via porto met oortje veel informatie en tips.
Hij wijst ons op aandachtspunten en potentieel gevaarlijke situaties: motorrijden is niet gevaarlijk, maar je kunt wél gevaarlijk motorrijden.

Bij terugkomst analyseren we de rit aan de hand van de gemaakte videobeelden. Niet op één lijn blijven plakken, dynamischer rijden en veel meer van positie wisselen - afhankelijk van de omstandigheden om je heen - is het devies. "Let op je veilige ruimte!"
Na de lunch gaan we de weg weer op, om het geleerde toe te passen. Ik ben alerter, me bewust van de 'beperkingen' van de andere weggebruikers, want
wist je dat...
ons perifere blikveld ongeveer 140 graden is? En dat je als motorrijder, op enige afstand, niet meer bent dan één graad van dat geheel!
Ga er dus nooit klakkeloos vanuit dat de ander jou wel ziet of rekening met jou houdt.
Tijdens het laatste halfuurtje theorie wordt aan de hand van voorbeeldfilmpjes nog eens benadrukt hoe belangrijk het is dat je als motorrijder zélf de regie houdt door proactief te rijden.
Afstand houden en snelheid aanpassen kunnen het verschil maken tussen wel of niet crashen; een fractie minder gas geven scheelt al snel tientallen meters remweg.
Cursus Risico Herkennen. Aanrader?
Ik kan iedereen een cursus risico herkennen aanraden, niet alleen beginnend bestuurders. Ik durf zelfs te zeggen dat ook automobilisten er veel van kunnen leren!
Als nieuw KNMV-lid betaal je € 210 (2023). Daarvoor krijg je een paar uur bijna privéles op je motor en veel leerzame theorie. Tussendoor sparren met je medecursisten werkt verhelderend. Aan het eind van een trainingsdag rijd je met nieuwe inzichten naar huis.
Make the road a safer place.
We zijn nooit te oud of te ervaren om (bij) te leren.
***

Reactie plaatsen
Reacties